VISZONYÍTÁS KÉRDÉSE – AZ ÁRÖSSZEHASONLÍTÓ OLDALAKRÓL: HASZNÁLOD? MEGÉRI?

A vásárló rendeléséhez vezető út sokszor hosszú és változatos. A folyamat általában a problématudattal kezdődik, amire megoldást keresnek, majd ha megtalálták, kiválasztják a terméket és a kereskedőt is. Az tehát, hogy kitől vásárolnak – tőled vagy a konkurenciától – sokszor csak a célegyenesben dől el. Az árösszehasonlító oldalakat leginkább a folyamat ezen részében használják a látogatók, mert könnyen, gyorsan össze tudják hasonlítani az ajánlatokat. Te használod valamelyiket marketingedben? Tisztán látod az előnyeit, hátrányait? Segítek.

Mire jók az árösszehasonlító oldalak?

Nyilván mindenki egyből rávágja, hogy az árak összehasonlítására. És ebben van is valami, ugyanakkor tévedés lenne csupán ezt az egy előnyt felismerni. Mert ha kizárólag ár alapján döntenének a vásárlók, akkor mindig csak az első, legolcsóbb kereskedőtől vásárolnának. És bár a cikk felvezetésében én is arra utaltam, hogy az árösszehasonlító oldalakat jellemzően a döntési fázis utolsó szakaszában keresik fel a vásárlók, ezekre az oldalak már akkor eljuthat a látogató, amikor még nem döntött sem a vásárlásról, sem annak tárgyáról, azaz még keresi az igazit.

Az árösszehasonlító oldalakban rejlő marketinglehetőségek

Egy árösszehasonlító oldal szerepe túlmutat az árak összehasonlításán. A vásárlók nem csak erre használják, sőt, sok esetben jellemzően NEM erre használják. Nézzük, miért látogathatnak el egy-egy ilyen oldalra, és miért lehet fontos neked is a jelenlét egy vagy több ilyen oldalon megjelenni.

ÁR

Nyilván az volt az elsődleges cél, hogy a vásárlók könnyen össze tudják hasonlítani az ugyanazon termékeket kínáló webáruházak árait. Az ár döntő befolyásoló tényező, de hibát követ el az a webáruház, amelyik kizárólag ezt tartja az egyetlen tényezőnek. Sőt, az is egyre inkább megkérdőjelezhető, hogy az ár a legfontosabb ilyen tényező lenne. Sok oka lehet, hogy a vásárlót már miért nem az ár érdekli elsősorban: 

  • ha a kicsi, vagy a sok-százalékos eltérés is csak néhány száz forintos különbséget eredményez;
  • ha a vásárló anyagi helyzete lehetővé teszi a drágább termék megvételét;
  • ha a biztonság, a kényelem, a nyugalom, a bizalom fontosabb, mint hogy olcsó legyen;

akkor már közel sem a legolcsóbb alternatívát választják.

Ha tehát a te árad kevésbé versenyképes, akkor csak azt kell megfogalmaznod, miért éri meg mégis nálad vásárolni, és kommunikációdban erre helyezni a hangsúlyt. Ha ez az üzenet találja meg a vásárlókat, vonzani fogod azokat a vevőket, akik neked is a leghasznosabbak.

MEGBÍZHATÓSÁG

Az árösszehasonlító oldalakon lehetőség van a boltok értékelésére is. A vásárlók tapasztalataikkal segítenek egymásnak, hogy kitől miért érdemes vásárolni, vagy éppen kit miért nem ajánlanak. Ezek a vásárlói vélemények a magasba emelhetnek egy-egy drágább webáruházat, de a mélybe taszíthatják a legolcsóbb kereskedőt is.

Ha jó a szolgáltatásod, ösztönözd a vásárlókat, hogy osszák meg kedvező véleményüket másokkal is, és minden létező fórumon oszd meg ezeket a megnyilvánulásokat. Ha viszont a szolgáltatásod hagy némi kivánnivalót maga után, akkor az egyik legfontosabb feladatod, hogy először javíts rajta. Hidd el, sokkal fontosabb jobbnak lenni, mint olcsóbbnak. Ha megnézed, SOHA SEM A LEGOLCSÓBB CÉGEK A LEGEREDMÉNYESEBBEK. A jónak hírét viszik a vásárlók. És a rossznak is.

TERMÉKISMERET

Ezeken az árösszehasonlító oldalakon részletes termékleírások segítik a vásárlókat: jellemzők, előnyök, paraméterek, tulajdonságok, termékfotók. És bár ezek sokszor eléggé hiányosak, mégis kellő információt kapnak a látogatók a döntéshez.

Használd az árösszehasonlító oldalakat mércének, hogy a termékleírásaid legalább olyan jók-e, mint ezeken az oldalakon. De figyelj arra is, hogy ha rossz, nem megfelelő a leírása egy ilyen árösszehasonlító oldalon egy olyan termékednek, amelyik zászlóshajód, amiben jó vagy, ami egy jó ajánlatod, vagy ami csak nálad elérhető, akkor jelezd ezt az oldal üzemeltetőinek, és érd el, hogy a leírást javítsák, hiszen a látogatók a leírások alapján döntenek egy-egy termék mellett vagy ellen. Ezek az emberek csak kivételes esetekben fognak olyan terméket választani, amiről nem tudnak semmit sem. Ne várd el, hogy a vásárló járjon utána, gondoskodj róla, hogy a lehető legtöbb helyen megkapja a megfelelő információkat, ha ezek az oldalak aztán hozzád irányítják őket.

TOP LISTA

Ezeken az összehasonlító oldalakon a legtöbb, népszerűbb kategóriákban TOP listákkal segítik a vásárlókat a döntésben. Ez segítség neked is, hogy tisztában legyél, melyek a legkeresettebb cikkek, melyek azok, amelyeket mindenképpen meg kell jelenítened a választékodban. Előfordulhat, hogy ezeken a termékeken kicsi az árrésed, nem sokat keresel rajta, és nyilván fontos, hogy a végén profitot realizálj, de itt a kulcsszó: A VÉGÉN. Simán előfordulhat, hogy egy árrés nélküli értékesítéssel olyan törzsvásárlóra teszel szert, aki az életciklusa során költéseivel már bőven profitot fog termelni.

Egy jó tanács: ne hagyd, hogy ezeken a termékeken a piaci ár alkalmazásával ne legyen profitod (piaci ár=a konkurenciánál jellemző átlagár). Ha így van, ne nyugod bele: keresd meg a forgalmazót, nagykert, gyártót, és próbálj hatni rá, hogy adjon neked kedvezőbb kondíciókat. Persze neki nem érdeke, hogy olcsóbban adja a terméket, ezért fel kell készülnöd egy-egy ilyen egyeztetésre, hogy neki miért érné meg. Készülj fel előnyökkel, amiket ígérni tudsz neki cserébe a jobb beszerzési feltételekért. (Hamarosan egy cikkben megosztom veled, hogyan érhetsz el jobb beszerzési feltételeket a beszállítóidnál.)

A TOP lista a vásárlói keresletet mutatja, ha ezt nem veszed figyelembe, sok érdeklődőtől esel el.

Ha pedig nem tudod, nem akarod tartani a konkurencia alacsony árait, kínálj olyan, a vásárlók számára fontos előnyöket, amelyekkel kompenzálni tudod az árkülönbséget.

Ezért is fontos, hogy áraidat ne hasraütésszerűen állapítsd meg, az árképzés stratégiád fontos eleme, ami megfelelő tervezést, figyelmet és folyamatos elemzést igényel. A rosszul meghatározott árak elriaszthatják a vásárlókat, vagy elvihetik a profitodat.

VÉLEMÉNYEK, ÉRTÉKELÉSEK

A termékek tulajdonságain, jellemzőin túl a vásárlók a termékeket is véleményezik. Ezeknek a véleményeknek a fontosságát mi sem bizonyítja jobban, mint az Amazon.com példája, aki a kezdetekben ösztönözte a vásárlókat arra, hogy értékeljék a termékeket.

Ezek a vélemények, értékelések úgy viselkednek a neten, mint a szájról szájra hagyomány: az emberek adnak mások véleményére, és még véletlenül sem fognak olyan terméket vásárolni, amelyeket a többiek lehúznak.

Figyeld ezeket az értékeléseket, mert termékválasztékodat minősítik: rossz termékek – rossz webáruház. Ellenben ha választékodban jellemzően olyan termékek szerepelnek, amiket dícsérnek, az webáruházadról is kedvező képet fog festeni.

VÁSÁRLÓI KÉRDÉSEK

Az árösszehasonlító oldalak lehetőséget adnak a látogatóknak, hogy kérdéseket tegyenek fel az adott termékkel kapcsolatban. Ez pedig remek alkalom egy webáruháznak, hogy felhívja magára a figyelmét, hogy szakértői imidzsét kialakítsa. Mert egy szakértőtől szívesebben vásárolnak az emberek, mint egy szatócsboltból. Egy szakértő felé megvan a bizalom, hiszen ha ért a szakmájához, akkor valószínűleg jó minőségű termékeket kínál. Ha pedig  egy vásárló megfelelő választ kap kérdésére, elégedett lesz, és hálás annak a webáruháznak, aki segített neki. 

A vásárlói kérdések lehetőséget adnak neked arra, hogy alakítsd a webáruházadról kialakított képet. Válaszaiddal tudatosan befolyásolhatod a látogatókat döntéseikben, segíthetsz nekik a kiválasztásban – ezáltal növelheted elégedettségét. A bizalmat is növelni fogja, mert szívesebben vásárolnak egy olyan webáruházból, amelyik kommunikál velük – azaz van ügyfélszolgálata, aki válaszol, ha kérdés merül fel (akár a vásárlás után is). 

A kérdésekkel ráadásul megismered a vásárlók preferenciáit, félelmeit. Hogy egy termékkel kapcsolatban mi érdekli őket, mi alapján hoznak döntéseket. Ha ezeket ismered, akkor ezekre kell fókuszálnod az értékesítésben is, a termékleírásoknál és a marketing aktivitásoknál.

Figyeld ezeket a lehetőségeket, és használd ki.

Hogyan működnek az árösszehasonlító oldalak?

Az árösszehasonlító oldalak úgynevezett CPC hírdetési felületet biztosítanak. A CPC a Cost-Per-Click, azaz a kattintásokért felszámított díjakat jelenti. A szolgáltató a keresett termékek listaoldalán felsorolja azokat a kereskedőket, amelyeknél a keresett termék elérhető. Alapesetben az üzletek listája a termék ára szerint van rendezve, emelkedő sorrendben: azaz a legolcsóbb kerül előre. Fizetned akkor kell, ha egy látogató rákattint egy ilyen listaoldalon a webáruházadra – akit ezzel átnavigál az oldaladra…. és ott már rajtad múlik.

De ahogy a Google keresőjében, úgy itt is lehetőséged van előre kerülnöd, általában a felső három, kiemelt ajánlati helyet szokták eladni.

Egy regisztrációt követően vagy össze kell kötnöd webáruházadat az árösszehasonlító oldallal, vagy manuálisan kell feltöltened webáruházad termékeiit, árait.

Fontos, hogy ha a feltöltés manuális, akkor két feltöltés közötti időszakban csak végszükség esetén változtass az áraidon – nincs annál kiábrándítóbb, mint amikor a látogató végre téged választ, de az oldaladra jutva nem azon az áron tudja megvenni a terméket, mint amennyiért az árösszehasonlító oldalon látta.

A szolgáltató oldalán a feltöltött információk alapján megpróbálja a rendszer hozzákötni termékeidet egy-egy már meglévő termékhez. Ha ez nem sikerül, létrehozza a terméket újként. Sajnos még mindig gyakori hiba, hogy a rendszer annak ellenére nem ismeri fel a termékedet, hogy az már létezik az adatbázisban, ezért fordulhat elő, hogy termékek többször is listázódnak, jellemzően mindegyiknél egy-egy kereskedőt hoz csak fel találatként. Ha ezt látod, ne hagyd annyiban, jelezd a szolgáltatónak a hibát, akik rendszerint korrigálni szokták azt.

Ha bekerült webáruházad a rendszerben, akkor kétféleképpen jelenhetsz meg a listaoldalakon: vagy az ár alapján kapsz besorolást, ez esetben a megjelenésért nem, csak a kattintásért kell fizetned, vagy pedig fizetsz kiemelt megjelenésért, ekkor a listaoldal tetején fog megjelenni webáruházad attól függetlenül, hogy az általad kínált ár mennyire jó.

A megjelenésnek természetesen feltétele, hogy fiókodba feltölts egy bizonyos összeget előre, mert a rendszer ebből fogja automatikusan levonni a díjakat. Ha elfogy a keret, kikerülsz a találati oldalakról.

Az oldal admin felületén természetesen részletes statisztikákat látsz az eredményekről: látogatók száma kattintások mennyisége, kattintások költsége. Ezek alapján fontos, hogy elemezd az információkat, mennyire éri meg, hogyan tudsz javítani az eredményeken. Itt is érvényes, hogy a kattintások csak egy bizonyos – viszonylag alacsony – százalékából lesznek tényleges vásárlók, azaz sok-sok kattintás költségét kell fedeznie egy-egy eladott termék árrésének.

Melyik a legjobb árösszehasonlító oldal?

Hogy melyik a legjobb – erre csak a szokásos válasz adható: attól függ.

Az lesz a legjobb, amelyik leginkább beilleszthető marketing stratégiádba, és amelyik a leghatékonyabban szállítja neked a vásárlókat. A TOP 5 oldalról részleteket is olvashatsz hamarosan, de addig is álljon itt néhány mérőszám, ami segíthet eldönteni, melyik árösszehasonlító oldallal próbálkozz.

LÁTOGATOTTSÁG

Az árösszehasonlító oldalak látogatottságának felméréséhez ismét a SimilarWeb oldalát hívjuk segítségül.

Mivel az 5. helyezett után elég nagy a leszakadás, ezért nézzük a TOP 5 árösszehasonlító oldal eredményeit (3 hónap összesített adatai alapján):

Látható, hogy az Árukereső vezető szerepe megkérdőjelezhetetlen. Kimondható, hogy ha valaki jelen szeretne lenni valamely árösszehasonlító oldalon, akkor az Árukereső kihagyhatatlan.

Ha a TOP 5 látogatottságát nézzük, akkor 10 látogatóból 7 az Árukeresőn köt ki.

Már egy tavalyi cikkben is hangsúlyoztam a Mobil megjelenés fontosságát. Az árösszehasonlító oldalaknál is jellemző már, hogy többen keresnek mobilról, mint asztali gépről.

Az árukereső nem csak a látogatottságban vezet kimagaslóan, de az oldalon eltöltött idő is náluk a legtöbb, egy látogató átlagosan majdnem kétszer annyi időt tölt az Árukeresőn, mint bármely más hasonló oldalon. A közel 6 perces idő nagyon magas érték, ez alátámasztja azt, hogy az árösszehasonlító oldalaknak nagy szerepe van a döntéshozatalban.

Ez is igazolja azt az alapvetést, hogy ma kereső alatt a Google keresőjét érdemes érteni, a teljes piac 98%-a az övék.

Ha SEO-zol, ez a táblázat fontos üzenet: jól látható, hányféle formában keresnek egy-egy kifejezésre: ékezettel, ékezet nélkül, vegyesen…. az emberi kreativitás határtalan.

KONVERZIÓ, KÖLTSÉGEK

Néhány évvel ezelőtt mindkét legnépszerűbb oldalnak (Árukereső, Árgép) megvoltak az erősségei: míg az Árukereső jellemzően az elektromos készülékeknél (háztartási gépek, szórakoztató elektronika, mobiltelefon, stb), addig az Árgép a használati cikkeknél (edények, játékok, lakberendezés, stb) tudott sok látogatót szerezni. Mára az Árukereső dominanciája megerősödött, ma már jellemzően ezt az oldalt használják a legtöbb szegmensben. Költségekben nincs jelentősebb különbség, mindkettőnél a termékek, kategóriák népszerűségétől függ, hogy milyen kattintásárak (CPC) vannak. Az Árgép 15-20 forintos CPC-vel dolgozik a háztartási eszköz, játék kategóriában, míg az Árgépen 30 forint körül alakul ugyanebben a szegmensben. De míg korábban az Árgép nemcsak olcsóbb, de több látogatót is szállított ezeknél a kategóriáknál (2-4%-os konverzió, szemben az Árukereső 1% körüli konverziójával), addig most az Árukereső a magasabb költségért cserébe több vásárlót is szerezhet neked (az Árgép konverziója romlott, az Árukeresőé javult).

Ezért ha csak egy oldalt akarsz kipróbálni, az Árukereső lehet a jó választás. De érdemes lehet az elején több árösszehasonlító oldalt is tesztelned egy ideig, és utána kiértékelni az eredményeket. Mert a konverzió nem csak az árösszehasonlító oldalakon múlik, jelentős részed van benne neked is, hogyan alakul, ezért akár jelentősebb eltérések is lehetnek egy-egy webáruház között.

Milyen árösszehasonlító oldalon jelenhetsz meg?

Összegyűjtöttem neked a Magyarországon elérhető árösszehasonlító oldalakat, hogy el tudd dönteni, a piacvezetőn túl érdemes-e másokat is kipróbálnod.

ÁRUKERESŐ.HU

Az Árukereső Magyarország vezető árösszehasonlító oldala (lásd a számokat fent). Az oldalon mintegy 3000 online üzlet közel 10 millió ajánlata található meg.

A 2004-ben indult szolgáltatást két magánszemély hozta létre, majd 2009-ben az az Allegro csoport szerzett többségi tulajdont, amelyhez a vatera és az eMag is köthető (az Allegro a Dél-afrikai Naspers médiabirodalom leányvállalata). 2016-ban tulajdonosváltás történt, az oldalt a cseh Rockaway befektetőcsoport vásárolta meg, akihez pl. a Mall.hu és a Telenor is köthető, de ővék a cseh-szlovák vezető árösszehasonlító oldal, a Heureka is..

Forrás: https://www.rockawaycapital.com/en/portfolio/

ÁRGÉP.HU

Az Árgép a német Guenstiger.de GmbH tulajdonában van. Az 1999-ben alapított cég 2005-ben indította el a magyar Argep.hu-t, ami azóta is a tulajdonában van. Jelenleg közvetve egy amerikai befektetői csoporthoz tartozik az Árgép, a magyar oldal tulajdonosa közvetlenúl ahhoz a NexTag-hoz tartozik, amely szintén az árösszehasonlító business-ben utazik, de oldala 2018 végétől nem elérhető.

Az Árgép.hu egykor szebb napokat látott oldala néhány éve még jelentős szereplője volt a piacnak, és bár a második helyezése nem forog veszélyben, látogatottsága egyre inkább elmarad a vezető Árukeresőtől.

Forrás: https://www.guenstiger.de/Presse/Hintergrundinformationen/Historie_2616.html

SHOPALIKE.HU

A Shopalike.hu a német Visual Meta-hoz tartozik, akik online értékesítési megoldásokat kínálnak. A listában ő a legnagyobb, akinek portfóliójában ugyanazon a néven érhető el a szolgáltatás több európai országban is. A Shopalike ugyanazon a néven 11 európai országban érhető el, köztük Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban. Miért érdekes ez? Mert a magyar webáruházak is egyre inkább nyúlnak át a határokon, a szállítási költségek csökkenésének köszönhetően egyre több hazai webshop céloz az – elsősorban – környező országokra. Így hamarosan a külföldi árösszehasonlító oldalakon is megjelenhetnek a magyar online boltok, ami egy közös domain alatt lényegesen egyszerűbb, sikeresebb lehet. 

Persze ennek veszélye, hogy a külföldi webáruházak is megjelennek majd a hazai árösszehasonlító oldalakon – növelve a hazai versenyt.

OLCSÓBBAT.HU

A több mint 5000 webáruház 4 millió ajánatát kínáló oldal magyar tulajdonban van, a Kirakat.hu-t is birtokló InVenturio Zrt webáruházakat is üzemeltet, az egészségbolt.hu és a szépségbolt.hu mellett hozzá tartozik  a hdishop.hu által felvásárolt Dressa.hu is.

OLCSÓ.HU

Az elsősorban elektronikai termékekre specializálódott Olcsó.hu üzemeltetője a magyar Syncnet, akiknek 2018. évi bevétele 32 millió forint volt. A hazai piac méretét jól mutatja, hogy az 5. legnagyobb árösszehasonlító oldal már kevesebb, mint 1%-os részesedéssel bír.

TOVÁBBI OLDALAK

  • Depo 
  • Shopmania.hu
  • Árcédula.hu
  • Árközpont

A piac további szereplőit csak felsorolás szintjén említeném meg, mert súlyuk elenyésző. Webáruházként csak akkor éri meg ezeken az oldalakon megjelenned, ha van elég kapacitásod foglalkozni velük, és van rá marketing kereted, hogy finanszírozni tudd a tesztelésüket.

Persze érdemes figyelni rájuk, mert a lista második helyén szereplő Árgép.hu oldalt elnézve ráférne egy kis frissítés erre a szegmensre, az oldal kinézete az ezrefordulót idézik, szerintem egy tőkeerős új szereplő, vagy egy új befektető drasztikusan változtatni tudna az erőviszonyokon. Erre meglátásom szerint meg is van minden esély, az árösszehasonlító oldalak népszerűek, egy jó oldal komoly üzleti értéket képvisel.

SHOPHUNTER

Ez az oldal jelenleg nem elérhető. Ennek okáról nem tudunk semmit, de simán lehet, hogy nem tudott semmi újat felmutatni. Ha pedig semmiben sem jobb, semmiben sem különbözik, mint a többi, akkor az első visz mindent. A Shophunter nem az első volt… 

A PIAC FOLYTON FEJLŐDIK… A GOOGLE SHOPPING

A cikk írásával egyidőben röppent fel a híre a Google Shopping magyarországi indulásának. A Google nem kis szereplője az online világnak, megjelenése drasztikusan felforgathatja az erőviszonyokat. Azonban a magyar piac nem nagy piac, a Google itthon csak akkor tud nagyobb népszerűséget elérni, ha.megfelelő erőforrásokat fordít erre.

Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a Google Shopping nem egy klasszikus árösszehasonlító oldal, jelenleg még sokkal közelebb van a SEO-hoz. Ezért a kérdés inkább az, hogy átállnak-e az emberek a célzott keresésről az általánosra, hogy mennyire változnak majd a termékkeresési szokások. Hiszen a Google találati listájában sok esetben az első néhány helyen is valamilyen árösszehasonlító oldal szerepel…

De ez hosszabb folyamat, neked pedig addig is vevők kellenek. Ebben pedig egy-egy jól kiválasztott árösszehasonlító oldal segíthet.

Összefoglalva…

Ha olyan termék van a kínálatodban, amely tömegeket érdekelhet, akkor mindenképpen érdemes megjelenned legalább egy árösszehasonlító oldalon. És a statisztikák szerint az Árukereső lehet az az oldal, ahol a legtöbb látogató találkozhat az ajánlatoddal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy itt a legnagyobb a verseny. De ez ne vegye el a kedvedet, próbáld ki.

sdas