Ezúton szeretném megköszönni a sok pozitív visszajelzést, amit a magazin kapcsán írtatok, mondtatok. Megerősítést nyert a gondolat, hogy van helye egy ilyen kiadványnak az e-kereskedelem piacán. Továbbra is azon fogok dolgozni, hogy a Webshop Magazin teljesíteni tudja küldetését: segítsen minden webáruháznak az indulásban, működésben, az eredményeik javításában. Remélem, hogy az immáron 2. számot is ennek jegyében fogadjátok.
(Ez a cikk a Webshop Magazin 2018. évi 2. számában jelent meg.)
A világvége elmaradt…
Talán soha nem volt még téma, ami ennyire felkavarta volna a kedélyeket, ekkora figyelmet kapott volna online berkekben. A négy betű – GDPR – egy mozaikszó, ami gyakorlatilag minden második szakmai posztban benne volt, napi témaként uralta a keresőket, szakmai fórumokat. De a GDPR rámutatott az internetes kereskedelem gyengeségeire is. Megmutatta, hogy milyen sokan nincsenek tisztában, mit és miért csinálnak. Rávilágított arra, hogy egyrészt az internet mindenkiről tud mindent, másrészt viszont ezzel a sok adathalmazzal rengetegen nem tudnak, nem tudtak mit kezdeni. Hiába voltunk tisztában a felhasználók, vásárlók tulajdonságaival, jellemzőivel, ezeket sokszor figyelmen kívül hagyva használtuk a marketingeszközöket, amelyek így – nem meglepő módon – nem voltak annyira eredményesek, mint amennyire lehettek volna. És mint az életben is akkor jövünk rá az értékekre, amikor azok már nincsenek a birtokunkban, a GDPR kapcsán is azokat az adatokat síratjuk, amelyeket az új rendelet értelmében már sokkal korlátozottabban tudunk majd használni – síratjuk, pedig eddig nem is nagyon használtuk.
Mert hány webáruház küldött a GDPR előtt személyreszabottan hírlevelet? Hány webshop célzott pontosan a látogatókra a remarketingben? Hányan készítettek statisztikákat abból a temérdek adatból, amelyeket a GDPR előtt ész és stratégia nélkül gyűjtöttek? És most mennyien síratják ezeket az adatokat?
Persze a GDPR munkát is adott minden vállalkozásnak, nem is keveset. De valójában ezt a munkát, ezeket a feladatokat már sokkal korábban el kellett volna végezni magunktól – magunknak.
A GDPR több fontos dologra is rámutatott, amiből talán sokan levonják a tanulságot is.
Légy tudatoss!
Egy webáruház működtetése nem véletlenek sorozata. A tervezés, az elemzések, majd az újratervezés tudatos munka eredménye. Nagyon fontos mindig végiggondolni, mit miért kell csinálnod. Tudd, hogy mit miért akarsz tudni a vásárlóidról – és felejtsd el a felesleges adatokat. Fókuszálj a fontos dolgokra, és ints búcsút mindentől, amire nincs szükséged.
Szervezz ki!
Egy webáruház működtetése nagyon sok szakma, munkakör professzionális ismeretét követeli meg, melyek külön-külön is óriási tudást igényelnek. Ezért fontos, hogy amit lehet, ami nem tartozik egy webáruház feladatába, azt ki kell szervezni. Ilyen lehet a jog, a logisztika, vagy akár a marketing (értsd: végrehajtás). Ha ezeket kiszervezi egy webáruház, jut végre ideje önmagára: az identitására, a stratégiára, a tervezésre, a választékra, az ügyfélkezelésre. Mert meglátásom szerint ettől lesz egy webáruház az, ami, nem pedig a csomagok összekészítésétől, a jogszabályoknak való megfeleléstől, vagy a marketing megvalósításától. Gondolj bele, mennyi fejfájást okozott a GDPR azoknak, akik a jogi dolgokat kiszervezték? Nem sokat…
Ismerd a vásárlóidat!
Ne csak gyűjtsd adatait, de használd is – természetesen az ő javukra. Élj (és ne visszaélj) a lehetőséggel. Ha ismered a vevőidet, szolgáld ki őket! Hidd el, hálásak lesznek ezért neked. És ez rendelésekben, pozitív visszajelzésekben öltenek majd testet.
Most, hogy túl vagyunk a GDPR időszakon, végre megint a webáruházunkon dolgozhatunk. A Webshop Magazin 2. számában ehhez gyűjtöttem anyagokat.
Lesz szó termékadatlapokról, a kiszervezett logisztikáról és a szállítási módokról, olvashatsz bevételnövelésről, és jogsértő webáruházak listájáról. Instagram szakértőkkel az Instában rejlő lehetőségekről, Nagy Bandó Andrással pedig online vásárlási szokásairól, tapasztalatairól beszélgettem.
Remélem, hogy a nyári szabadság és pihenés előtt és/vagy után jut időd és figyelmed a Webshop Magazinra is. Mert az év vége – és vele együtt a karácsonyi szezon – közelebb van, mint gondolnád.