Webáruházként munkád elmaradhatatlanul fontos része, hogy mindig képben legyél a piacodról. Az információk segítenek meghatározni az irányt, meghozni a helyes döntéseket, elhelyezni, értékelni webáruházad teljesítményét, a statisztikák pedig megmutatják, milyen irányba halad az elektronikus kereskedelem, mik a meghatározó trendek, és hogyan fejlődik az online piac. Az alábbiakban segítek eligazodni ezekben a számokban, így az adatok alapján te is jobban át tudod majd gondolni webáruházad eredményeit, miben vagy jobb, vagy hol maradsz el az átlagtól. Kezdő webáruházként pedig az indulásban segíthetnek ezek az adatok: a számok alapján jobban meg tudod tervezni forgalmadat, vagy segít beárazni pl. az olyan szolgáltatásaidat, mint a szállítási és fizetési módok.
Ez a cikk neked szól, ha
- nem ismered a mérőszámokat, így nem tudod még értékelni webáruházad teljesítményét,
- tudni akarod, mely mérőszámok a fontosak webáruházad szempontjából,
- képbe akarsz kerülni webáruházad piaci környezetével,
- érdekel, hogyan tudsz jobban megfelelni vásárlóidnak.
Az e-kereskedelem számokban
Egyre több és egyre pontosabb számok jelennek meg a kutatásokban, amelyek segítségével webáruházak ezrei gondolják át stratégiájukat, finomhangolják működésüket. Az online piac sajátosságából adódóan a teljesítmények sokkal jobban mérhetők, ezáltal te, mint e-kereskedőkönnyebben hozhatsz döntéseket, mint fizikai konkurenseid. Mert míg ők nem nagyon tudják mérni a konverziót, vagy hogy a vásárlók honnan jönnek, addig ezek az adatok az internetes vásárlás során már nagyon pontosan mérhetők,kimutathatók, sőt, nem csak saját eredményeid, de mások számai is megismerhetők.Az alábbiakban összefoglalom neked a fontosabb adatokat, melyek segítségével versenyelőnyhöz juthatsz fizikai, vagy akár online versenytársaiddal szemben.
Webáruházak száma Magyarországon
Nincsenek pontos és megbízható számok arra vonatkozóan, hogy
hány webáruház működhet Magyarországon. Becslések alapján tízezernél is több
webshop működhet, többségük azonban jellemzően kisebb méretű, néhány termékes,
alacsony forgalmú e-kereskedő.
A legtöbben valamilyen bérelhető rendszert használnak,
számuk valamivel több lehet, mint a webáruházak fele. Nem sokkal kevesebben
használnak ingyenes, úgynevezett Open Source webshop rendszert, számuk
meghaladhatja a 40%-ot. A legkevesebb az egyedi fejlesztésű webáruházak száma,
azonban – mivel jellemzően ezek költséges, nagy tudású rendszerek, ezen
webáruházak forgalomban a legnagyobbak, forgalmi arányuk akár a teljes
internetes forgalom 50%-át is meghaladhatja.
Bérelhető rendszerek közül a legnépszerűbb a Shoprenter és
az Unas. Az Open Source motort használó webshopok túlnyomórészt WordPress
alapon működő WooCommerce webáruházak. Az egyedi fejlesztésű webáruházak
készítői is sokszor valamilyen ingyenes rendszert fejlesztenek tovább, ebben a
kategóriában a Magento különböző változatai fordulnak elő a leggyakrabban.
(Ha szeretnél jobban elmélyedni a webshop rendszerek világában, olvasd el a Webshop Magazin első, bemutatkozó számát: WEBSHOP KERETRENDSZER KIVÁLASZTÁSÁNAK SZEMPONTJAI: MELYIKET ÉS MIÉRT?)