LEGYEN KÉPED HOZZÁ: SZEREZZ LÁTOGATÓKAT AZ INSTAGRAM-RÓL

LEGYEN KÉPED HOZZÁ: SZEREZZ LÁTOGATÓKAT AZ INSTAGRAM-RÓL

A vásárlók és vásárlási szokásaik folyamatosan változnak, az online marketing pedig ezekhez próbál igazodni. Bár pár éve a Facebookhoz nagy reményeket fűztek a webáruházak, idővel az mégis csalódást okozott, és a nagy áttörés elmaradt: a Facebook-nak nem sikerült nagy szeletet kihasítania az online kereskedelem tortájából. De a fejlődés nem áll le, újabb és újabb lehetőségek adódnak. Ilyen lehet egy új szereplő az online marketingünkben: az Instagram néhány esetben már bizonyította, hogy a webáruházaknak sok látogatókat hozhat, és mind konverzióban, mind látogatószerzésben a marketing mix lényeges szereplője lehet egy webáruház esetében is.

Ehhez lehet segítség egy, a napokban megjelent szakkönyv, amely az első magyar nyelven megjelent könyv az Instagramról. Ennek kapcsán kérdeztem a két írót arról, milyen lehetőségeket nyújt ez az alkalmazás, mint marketing eszköz a webáruházaknak, hogyan induljanak el, és mit tartsanak szem előtt annak érdekében, hogy valódi látogatókat, vásárlókat szállítson.

A könyv két szerzője Morvai Ádám és Berki Zsolt az MBM Solvers alapítói, online marketing tanácsadók, akik elsőként írtak Magyarországon üzleti könyvet az Instagramról.

Morvai Ádámról annyit érdemes tudni, hogy a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett okleveles közgazdász diplomát és már 5 éve foglalkozik üzleti tanácsadással.
Berki Zsolt hasonló szakmai előélettel, szintén 5 éve online marketing szakértő, webshopokat és közösségi média oldalakat menedzsel.

Webshop Magazin: Lassan egy hónapja jelent meg a könyvetek az Instagram marketingről. Miért érdemes használni az Instagramot egy vállalkozásnak?

Berki Zsolt

Berki Zsolt: Az Instagram egy olyan felület, amit a mai felpörgött világban a reklámzajtól hangos médiafelületek mellett inspirációra és vizuális kielégülésre használnak az emberek. Alapvetően jól érzik magukat az Instagramon, kíváncsiak, és ez az egyik legnagyobb előnye a vállalkozások számára. Az Instagram átlépte az 1 milliárd felhasználót, 2017 szeptemberében még csak 800 millió felhasználója volt a platformnak, így kijelenthető, hogy hatalmas ütemben fejlődik. Hazai szinten is megállja a helyét, hiszen a második legnagyobb közösségi média felület 2 millió aktív felhasználóval.

Morvai Ádám

Morvai Ádám: Az Instagram egy nagyon befogadó platform. A felhasználók úgy gondolják, hogy egy márka Insta profilja is lehet ugyanolyan érdekes, mint egy felhasználóé. Sőt, el is várják, hogy az legyen! Nem meglepő, hogy 58x nagyobb az elköteleződés, mint a Facebook esetében. Az elköteleződés azt jelenti, hogy a felhasználó milyen kapcsolatban áll a márkával, mennyire követi, kommentel, vásárol stb.
Az Instagram egy kiváló platform a márkaépítésre, és az értékesítést támogató eszközeivel is hatékonyan lehet dolgozni.

WM: Miben más, egyedi az Instagram, miben különbözik pl. a Facebooktól?

M.Á.: Az alapvető különbség a két platform között, hogy a Facebookon az ismerőseinkkel, barátainkkal, családtagjainkkal való kapcsolattartás a jellemző, míg az Instagramon az inspiráció, ötletgyűjtés, szórakozás és vizuális kielégülés. Egy vállalkozás esetében az a különbség, hogy

az Instagramon nem a Facebook-on megszokott direkt értékesítéssel fogunk üzleti sikereket elérni, hanem egy erős márkaépítéssel és nagyon jó kommunikációval.

B.Zs.: A cél, az értékadás. A másik nagyon fontos különbség, hogy az Instagramon az organikus elérések sokkal magasabbak, mint a Facebook esetében. A Facebook Zero óta ott drágultak a fizetett hirdetések is, viszont az Instagramon a hirdetések olcsóbbak, ugyanakkor a Facebook-on megszokott lézerpontos célzási beállítások itt is érvényesek.

WM: 2010-ben jelent meg az Instagram. Miért csak most kezdik felfedezni a benne rejlő lehetőségeket?

B.Zs.: Magyarországon a Facebook dominált és még most sem használja minden vállalkozás. Ez borzalmas tény. Nagyon lassú a piac, viszont vannak lokális mintázatok is. Míg az USA-ban a Snapchat tarol, itthon nem annyira ismerik. Nyugatabbra a Twittert is aktívan használják, míg itthon szinte egyáltalán nem. Ezek a kulturális különbségek is magyarázatként szolgálnak.
Az viszont tény, hogy míg külföldön már több éve aktívan használják az Instagramot, itthon csak most kezd beindulni. Nekünk pedig épp ez a hivatásunk, hogy megtanítsuk a magyar vállalkozókat profin Instázni, hogy tudatos Instagram marketing felhasználók legyenek és kihasználják az erejét.

WM: Mit javasoltok egy webáruháznak, hogyan induljon el Insta fiókjával?

M.Á.: Számtalan javaslatunk van a webáruházaknak az induláskor. Az egyik legfontosabb dolog, amivel kezdeni szoktunk, hogy a meglévő márka tulajdonságokat megtervezzük az Instagramra is. Gondolok itt arra, hogy a kommunikációt, arculatot stb. az Instagram fiókban is alkalmazzuk. Továbbá minden Instagram profil esetén szükséges egy erős stratégiát kialakítani, hiszen ez az alapja a sikernek. Többek között meg kell határozni a posztolás gyakoriságát, a hashtag-ek használatával kapcsolatos stratégiát és kell egy ütős tartalomstratégia is. Ezek a legalapvetőbb célok, amiket meg kell állapítani az elején.

WM: Sokat hallani az automatikus ki-és bekövetésről. Érdemes használni ilyen alkalmazásokat?

M.Á.: Nem. Semmiképpen sem. Nagyon destruktívan hat a márkára nézve. Rontja a bizalmat, és minden statisztika, valamint visszajelzés azt mutatja, hogy az automatizmusok egyszerűen taszítják a tudatos követőket az Instán.

B. Zs.: Mondok egy példát: Voltunk előadást tartani a Miskolci Egyetemen és pont erről a jelenségről kérdeztük a hallgatókat, mire az egyikük úgy válaszolt, hogy: “Nem beszélünk robotokkal! Nekünk vannak barátaink.”
Hát körülbelül ilyenek az Instán a reakciók. Mondhatja valaki, hogy ez semmit nem jelent, de egy olyan személyes platformon, mint az Instagram, ahol ilyen mértékben jelentős a kétirányú, oda-vissza kommunikáció, ott tényleg csak negatív kimenetele lehet egy automatizmusnak.

WM: Mennyibe kerül egy látogató, illetve milyen konverzió érhető el?

M.Á.: Minden profil esetében különböző konverziós rátával számolhatunk de mivel

58x nagyobb az organikus elérés, így a hirdetések jóval olcsóbbak, mint pl. a Facebook esetében.

WM: 58x nagyobb?!

M.Á.: Igen, 58x nagyobb. Ha valaki learányosítja ezt a számot, akkor egyből láthatja, hogy mekkora jelentősége van itt a hirdetési költségek csökkentésének. Minek fizetnél, ha megy organikusan is az eladások nagy része. Persze, nem azt mondjuk, hogy csak az ingyenességről szól a platform. Itt is kell hirdetni, csak épp ezt sokkal olcsóbban tehetjük meg, és kevesebbszer is elég, mint a Facebookon.

WM: Mi az ideális követőszám, amivel már sikeresnek vagyok mondható az Instagrammon?

B. Zs.: Mindig azt szoktuk mondani, hogy már egy követő is siker, hiszen jelen vagy. Számtalan olyan visszajelzést kapnak az ügyfeleink, hogy: “Láttam a boltot Instagramon! Ez nagyon menő!” Az első lépés a legnehezebb itt is, de utána már egy jó stratégiával könnyen növekedik a követőszám. Annyit fontos tudni, hogy például 10 000 követőszám felett, már linkeket lehet elhelyezni a stories-ban (*az Instagram egyik hasznos funckiója – a szerk). Ezt egy üzlet esetében érdemes hosszabb távon megcélozni.

WM: Mennyire vannak jelen a webáruházak jelenleg ezen a fórumon?

B. Zs.: Sok webáruház van fent. Sőt mi is dolgozunk most webáruházakkal. Nekik ez egy teljesen jó terep. Mi csak ajánlani tudjuk nekik, hogy kezdjék el. (*A szerk: Egy friss felmérés szerint míg 2016-ban a webáruházak 15%-a volt jelen az Instagram-on, ma már minden 3. webáruház használja az Instát marketingjében – Webshop Expert: Nagy webáruház felmérés 2018)

WM: Mennyien vannak egyébként az Insta felhasználói, és kik ők?

M.Á.: Tudom, mire akarsz célozni… Az egyik fő tévhit, hogy csak a tehetős fiatalok vannak jelen a platformon. Ez így is volt pár éve. Eddig az volt a tendencia, hogy a 18-25 év közötti fiatalok használják az Instagram-ot, de mára ez megváltozott és a 25-35 év közötti felnőtt fiatalok alkotják a magyar felhasználók magját, ugyanakkor a felhasználók életkora kitolódott egészen 50 éves korig.

WM: Jellemzően férfiak vagy nők?

B.Zs.: Vegyesen. Hasonlóan, mint a Facebookon, annyi különbséggel, hogy itt tényleg csak a minőségi tartalmat fogyasztók vannak aktívan jelen. Hirdethetsz akármilyen költséggel,
ha elmosódott képekkel dolgozol, akkor senki sem fog téged követni, sem vásárolni később. Itt a minőség alap elvárás.

WM: Miért gondoltátok úgy, hogy könyvet írtok az Instagramról?

M.Á.: Egyrészt imádunk írni az Instagramról, az üzletről, a vállalkozásokról. Több blogot is vezetünk, vezettünk. Már régebb óta motoszkált bennünk a gondolat, hogy könyvet kéne írni. Aztán belefutottunk több ügyfélbe a konzultációk során, akik szüntelenül panaszkodtak, hogy nem találnak magyar nyelvű tananyagokat, könyveket az Instagram marketingről, pedig lenne rá igényük. Sőt többen kérték, hogy írjunk egyet mi, hiszen a konzultációkat annyira élvezik. Ez volt az a pont, amikor elhatároztuk, hogy kiadunk egy szakkönyvet a témáról. Tudjuk, hogy ez egy merész vállalkozás, tekintve, hogy egy gyorsan változó közösségi média platformról beszélünk, de annyira hiánypótló és olyan hatalmas az igény rá, hogy meg kellett írnunk. A siker pedig nem maradt el. További jó hír, hogy érzünk még magunkban több könyvre való tudást is, amit átadhatunk.

WM: Akkor várhatóak újabb könyvek a témában?

M.Á.: Igen, lehetséges, hogy ebből hamarosan könyvsorozat lesz. 🙂

WM: Miben tud segíteni ez az Instagram Marketing könyv egy webáruháznak?

B.Zs.: A könyv első körben egy szemléletet ad, amivel már otthonosan mozoghat mindenki az Instagramon. Gyakorlatias is, hiszen a regisztrációtól a kész stratégiáig minden részleten végig vezetjük az olvasót. A jövőben a konzultációk előtt kérni is szeretnénk, hogy olvassák el, hiszen úgy nagyon gördülékenyen tudunk haladni a közös munkával is. Volt nemrég ilyen ügyfelünk és még minket is meglepett, hogy mennyire felkészülten érkezett a konzultációra. Úgy tűnik sikerült átadni a szemléletet, mindent “Instásan látott”.

M.Á.: Ami a webáruházakat illeti azt gondoljuk, hogy az egész könyvből sok inspirációt nyerhetnek, ráadásul a végén kifejezetten nekik szóló pro tippeket adunk.

WM: Hol rendelhető meg a könyv?

B.Zs.: A könyv jelenleg az mbmsolvers.com weboldalról rendelhető meg, ahol a rendelők 4 nagyobb értékű bónuszanyagra is szert tehetnek, valamint egy hirdetéstervező munkafüzet is elérhető.
Rajtunk kívül az eMag is már értékesíti a könyvet, de arról is folytatunk tárgyalásokat, hogy ősztől a könyvesboltok polcain is találkozhassanak vele az érdeklődők.

WM: Köszönöm fiúk a beszélgetést! Nincs más hátra… Instára fel!

Az MBM Solvers értékajánlatának középpontjában az Instagram marketing áll. Alapvetően a srácok tanácsadással foglalkoznak ezen a területen, de workshopokat, oktatásokat is tartanak, illetve nem csak könyvet írtak és tanítják, de a gyakorlatban is csinálják: havi díjas konstrukcióban profilkezeléssel is foglalkoznak.

Szólj hozzá!