SZERKESZTŐI SZEMMEL – ELJÖTT AZ IDŐ!

Elkezdődött az időszak, amit szinte minden webáruháznál nagy várakozás előz meg. Még nagyjából 6 hét, és vége az évnek, kicsit olyan ez, mint a 2000 méteres futóverseny, ahol 1900 métert annak tudatában tesznek meg a versenyzők, hogy az utolsó 100 méteren dől el minden.

Ez a hajrá a Black Friday-jal kezdődik. Óriási a készülődés, pedig nem csak nyerni, de veszíteni is lehet ezen a kampányon. Ha kíváncsi vagy, mik ezek a veszélyek, hogyan kerülheted el, és hogyan hozhatod ki a maximumot a Fekete Péntekből, olvasd el erről szóló cikkemet.

A Fekete Péntek után pedig már meg is érkezik a karácsony: bár még hetek vannak Szentestéig, de a visszaszámlálás elkezdődik, a látogatószám és a rendelések száma hatalmas emelkedésbe kezd. Most fog igazán kiderülni, mennyire végeztél jó munkát az idei évben, mennyire sikerült jó marketinggel megalapoznod az év végi forgalmadat, mennyire tudtál jó termékeket jó áron beszerezni, mennyire tudtad optimálisan összeállítani a választékodat… egyszóval mennyire tudtad előre megtervezni a vásárlói igényeket, elvárásokat.

Elkezdődött a szezon, és neked amellett, hogy a lehető legjobb tudásod szerint kell kiszolgálnod a vásárlóidat van még egy nagyon fontos feladatod: mérni. Mérj mindent és mérj minél pontosabban. Mert a karácsonynak egyszer vége lesz, jön az új év, jön a január, és neked kötelező lesz elemezned az idei évet, mert múltbeli adatok és tapasztalatok nélkül nem fogod tudni jól megtervezni a 2019-es évedet. Az év végi roham rengeteg adatot termel neked, amiből már hasznos következtetéseket tudsz majd levonni. Ne feledd, hogy a mostani eredményeid fogják megalapozni a következő karácsonyi felkészülésedet is.

Gyűjtsd az információkat, a visszajelzéseket, rögzítsd a hibákat, hogy jövőre ne kövesd majd el azokat, és jegyezd meg a sikereket is, hogy azokat újra meg újra megismételhesd. Sok vásárlói visszajelzést szerezhetsz, és ha kellően ügyes vagy, visszatérő vásárlókat generálhatsz belőlük.

Sok látogatót, növekvő konverziót, sikeres hajrát kívánok az év utolsó, legfontosabb két hónapjára!

Horváth Ferenc
alapító, Webshop Magazin

SZÁMOK TÜKRÉBEN: E-KERESKEDELMI PIACELEMZÉS

Webáruházként munkád elmaradhatatlanul fontos része, hogy
mindig képben legyél a piacodról. Az információk segítenek meghatározni a
helyes irányt, meghozni a döntéseket, elhelyezni, értékelni webáruházad
eredményeit. A statisztikák megmutatják, milyen irányba halad az elektronikus
kereskedelem, mik a meghatározó trendek, hogyan fejlődik az online piac. Az
alábbiakban segítek eligazodni ezen a piacon, így az adatok alapján te is jobban
át tudod majd gondolni webáruházad teljesítményét, miben vagy jobb, vagy hol
maradsz el az átlagtól. Kezdő webáruházként pedig az indulásban segíthetnek
ezek az adatok: a számok alapján jobban meg tudod tervezni forgalmadat, vagy
pl. az olyan szolgáltatásaidat, mint a szállítási és fizetési módok.

Ez a cikk neked szól, ha

  • nem ismered a mérőszámokat, így nem tudod még értékelni webáruházad teljesítményét,
  • tudni akarod, mely mérőszámok a fontosak webáruházad szempontjából,
  • képbe akarsz kerülni webáruházad piaci környezetével,
  • érdekel, hogyan tudsz jobban megfelelni vásárlóidnak.

Az e-kereskedelem számokban

Egyre több és egyre pontosabb számok jelennek meg a
kutatásokban, amelyek segítségével webáruházak ezrei gondolják át
stratégiájukat, finomhangolják működésüket. Az online piac sajátosságából
adódóan a teljesítmények sokkal jobban mérhetők, ezáltal te, mint e-kereskedő
könnyebben hozhatsz döntéseket, mint fizikai konkurenseid. Mert míg ők nem
nagyon tudják mérni a konverziót, vagy hogy a vásárlók honnan jönnek, addig
ezek az adatok az internetes vásárlás során már nagyon pontosan mérhetők,
kimutathatók, sőt, nem csak saját eredményeid, de mások számai is megismerhetők.
Az alábbiakban összefoglalom neked a fontosabb adatokat, melyek segítségével versenyelőnyhöz
juthatsz fizikai, vagy akár online versenytársaiddal szemben.

Webáruházak száma Magyarországon

Nincsenek pontos és megbízható számok arra vonatkozóan, hogy
hány webáruház működhet Magyarországon. Becslések alapján tízezernél is több
webshop működhet, többségük azonban jellemzően kisebb méretű, néhány termékes,
alacsony forgalmú e-kereskedő.

A legtöbben valamilyen bérelhető rendszert használnak,
számuk valamivel több lehet, mint a webáruházak fele. Nem sokkal kevesebben
használnak ingyenes, úgynevezett Open Source webshop rendszert, számuk
meghaladhatja a 40%-ot. A legkevesebb az egyedi fejlesztésű webáruházak száma,
azonban – mivel jellemzően ezek költséges, nagy tudású rendszerek, ezen
webáruházak forgalomban a legnagyobbak, forgalmi arányuk akár a teljes
internetes forgalom 50%-át is meghaladhatja.

Bérelhető rendszerek közül a legnépszerűbb a Shoprenter és
az Unas. Az Open Source motort használó webshopok túlnyomórészt WordPress
alapon működő WooCommerce webáruházak. Az egyedi fejlesztésű webáruházak
készítői is sokszor valamilyen ingyenes rendszert fejlesztenek tovább, ebben a
kategóriában a Magento különböző változatai fordulnak elő a leggyakrabban.

(Ha szeretnél jobban elmélyedni a webshop rendszerek világában, olvasd el a Webshop Magazin első, bemutatkozó számát: WEBSHOP KERETRENDSZER KIVÁLASZTÁSÁNAK SZEMPONTJAI: MELYIKET ÉS MIÉRT?)

Be kell jelentkezned, hogy láthasd a tartalom többi részét is. Kérlek . Nem vagy még felhasználó? Csatlakozz hozzánk!

A FEKETE PÉNTEK VESZÉLYEI

Hamarosan újra itt a november vége, megint jön a Fekete Péntek. Gyakorlatilag erről fog szólni a november, ettől lesz hangos az internet, és a BF népszerűsége miatt már a nyomtatott sajtó és a TV is. Sok webáruház gondolja úgy, hogy mindenképpen részt kell vennie benne, de a Fekete Pénteknek egy kisebb webshop esetén sokkal több lehet a veszélye, mint az előnye. Sőt, gondolkodás nélkül belevágni nagyon kockázatos. Miért?

Ez a cikk neked szól, ha

  • tudni akarod, milyen veszélyeket rejthet egy ilyen nagyszabású promóció,
  • nem tudod, részt vegyél-e idén a Black Friday kampányban,
  • érdekel, mások hogyan tudnak olyan nagy BF kedvezményeket kínálni,
  • tudni akarod, hogyan profitálhat webáruházad a Black Friday kampányból.

Évről évre hatalmas számokat produkál a Black Friday, éppen ezért – érthető okokból – senki sem akar kimaradni. De hallatja hangját az elégedetlenek sokasága is, legyen az kereskedő vagy vásárló. A vevők oldaláról rendszeresen visszatérő panasz a kevés akciós készlet, a kedvezmények manipulációja, vagy éppen a várakozásoktól elmaradó, csalódást okozó akciók. A webáruházak jó része is egyre inkább úgy érzi, meghaladja erejüket a BF akciózás, és nem képesek tartani a lépést (értsd: az árakat) a nagyokkal. Mivel volt szerencsém már kisebb webshopnál és TOP webáruháznál egyaránt átélni a Black Friday izgalmait, úgy gondoltam megosztom tapasztalataimat, hogy minden webáruház tulajdonos megalapozottan dönthesse el, hogyan vegyen részt az idei Fekete Pénteki őrületben (már ha egyáltalán részt vesz benne).

Ahogy a címben is írtam, van veszélye a Black Friday-nek, nem is kevés. Hatalmas energiát kell beleőlnie egy kereskedőnek, ugyanakkor hatalmas a reklámzaj (a kereskedők egymást túllicitálva futtatják kampányaikat), és az akció sajátossága miatt (hatalmas kedvezmények, kis árrések) nagy eladást kell produkálni ahhoz, hogy ez a sok befektetett munka a végén meghozza gyümölcsét. De sok esetben ez elmarad. Miért? A cikk végére ez is kiderül, de előtte egy kis történelem.

Be kell jelentkezned, hogy láthasd a tartalom többi részét is. Kérlek . Nem vagy még felhasználó? Csatlakozz hozzánk!

VISZONYÍTÁS KÉRDÉSE – AZ ÁRÖSSZEHASONLÍTÓ OLDALAKRÓL: HASZNÁLOD? MEGÉRI?

A rendeléshez vezető út sokszor hosszú és változatos. A folyamat sorrendje általában: problématudat keletkezik, megoldás keresés, a megoldás megtalálása, a termék kiválasztása, majd kiválasztják a kereskedőt is. A célegyenesben dől el tehát, hogy a vásárló kit választ: téged, vagy a konkurenciádat. Az árösszehasonlító oldalakat leginkább a folyamat ezen részében használják a látogatók, mert könnyen, gyorsan össze tudják hasonlítani az ajánlatokat. Te használod valamelyiket marketingedben? Tisztán látod az előnyeit, hátrányait? Megmutatom.

Olvass továbbVISZONYÍTÁS KÉRDÉSE – AZ ÁRÖSSZEHASONLÍTÓ OLDALAKRÓL: HASZNÁLOD? MEGÉRI?

GÖDÖRBEN A HÍRLEVELEZÉS?

Webáruházak esetében az egyik legelső, legrégebbi, legklasszikusabb marketing eszköz a hírlevél. Valószínűleg neked is van hírleveled, te is gyűjtesz feliratkozókat, és több-kevesebb időt töltesz el azzal, hogy hírleveleket írj nekik. És valószínűleg te is szomorúan konstatálod, hogy ha korábban jól is teljesítettek ezek a hírlevelek, mostanra valahogy elmaradnak az eredmények. A listádra egyre kevesebben iratkoznak fel, az e-mail-eket egyre kevesebben nyitják meg, a megnyitók közül egyre kevesebben kattintanak az ajánlatokra, a kattintók pedig egyre kevesebbszer rendelnek.

Be kell jelentkezned, hogy láthasd a tartalom többi részét is. Kérlek . Nem vagy még felhasználó? Csatlakozz hozzánk!

LEGYEN KÉPED HOZZÁ: SZEREZZ LÁTOGATÓKAT AZ INSTAGRAM-RÓL

A vásárlók és vásárlási szokásaik folyamatosan változnak, az online marketing pedig ezekhez próbál igazodni. Bár pár éve a Facebookhoz nagy reményeket fűztek a webáruházak, idővel az mégis csalódást okozott, és a nagy áttörés elmaradt: a Facebook-nak nem sikerült nagy szeletet kihasítania az online kereskedelem tortájából. De a fejlődés nem áll le, újabb és újabb lehetőségek adódnak. Ilyen lehet egy új szereplő az online marketingünkben: az Instagram néhány esetben már bizonyította, hogy a webáruházaknak sok látogatókat hozhat, és mind konverzióban, mind látogatószerzésben a marketing mix lényeges szereplője lehet egy webáruház esetében is.

Ehhez lehet segítség egy, a napokban megjelent szakkönyv, amely az első magyar nyelven megjelent könyv az Instagramról. Ennek kapcsán kérdeztem a két írót arról, milyen lehetőségeket nyújt ez az alkalmazás, mint marketing eszköz a webáruházaknak, hogyan induljanak el, és mit tartsanak szem előtt annak érdekében, hogy valódi látogatókat, vásárlókat szállítson.

A könyv két szerzője Morvai Ádám és Berki Zsolt az MBM Solvers alapítói, online marketing tanácsadók, akik elsőként írtak Magyarországon üzleti könyvet az Instagramról.

Morvai Ádámról annyit érdemes tudni, hogy a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett okleveles közgazdász diplomát és már 5 éve foglalkozik üzleti tanácsadással.
Berki Zsolt hasonló szakmai előélettel, szintén 5 éve online marketing szakértő, webshopokat és közösségi média oldalakat menedzsel.

Olvass továbbLEGYEN KÉPED HOZZÁ: SZEREZZ LÁTOGATÓKAT AZ INSTAGRAM-RÓL